mandag 3. november 2008

blah

Sorry for at jeg har vært litt slapp på blogginga, men av og til er det så tiltak! Nå har jeg jo ferie og da er det veldig behagelig å ikke skru på dataen :) Igjen , sorry for den folkens. Jeg skal fortelle om min utrolig spennende paristur.

Vi startet fredagen med å ta oss en tur på skolen. Det var jo veldig koselig. Vi skulle hatt en time med Madammen (vår franske fransklærer), men hun var sjuk, så vi chillan på norskrommet. Etterpå var det Astridtimer og vi chilla der også :) Vi spiste lunsj og en halvtime etter kom forskjellige vertser for å kjøre oss til stasjonen. Noen hadde LITT tunge kofferter. Ink meg sjøl. I hvert fall, på toget hadde vi en kupé for oss selv. For å være ærlig så var det litt trangt. Tenk deg 6 jenter med kjempestore kofferter! Men hallo, jeg klager ikke :) Den dagen var Evelyn kartleser, og hun fant ut at vi skulle ta bussen til hotellet, som forøvrig lå i Latinerkvarteret. På bussen sto vi som sill i tønne, og sønnen til Astrid som heter Max var litt nervøs for at vi ikke skulle komme oss av bussen i tide. Men vi klarte det også! Vi innstalerte oss fort på rommet hvor vi til en forandring skulle være alle 6 på et rom. På veien til hotellet hadde vi lokalisert Starbucks og det ble naturlig nok første stopp. Jeg må bare si det at jeg muligens drakk Frappucino hver eneste dag i Paris.

En time senere ca kom våre kjære gutter fra Rouen. Det var utrolig hyggelig å se dem alle igjen! Mmm norske gutter. Det er noe med dem altså, de franske holder liksom ikke helt mål etter mine meninger. De er pinglete og småhomo på en totalt feil måte(misforstå meg rett når jeg sier småhomo!). Men uansett! Som sagt så var Evenlyn kartleser denne dagen, i kompani med Martin. Jeg kan avsløre det at jeg vet ikke helt om de hadde peiling. De måtte spørre flere på gata, og jeg mistenker litt assistanse fra seksjonslederne. Vi dro på Sacré Coeur og Montmartre. Der hadde Live og Georg et framlegg. Som Live hadde laget.

Dagen etter var Henrik (eller Supermanj om du vil) og jeg kartlesere. Da var det Rue Mouffetard som sto på planen. Men før i vi det hele tatt klarte å forlate gata vi bodde i, hadde jeg klart å legge igjen kameraet mitt på fortauet. Gjett hva, det ble stjelt. Men hallo, det kunne ha skjedd verre ting. Uansett, vi stakk en tur innom Pantheon og etter at vi hadde besøkt gaten var vi klare for litt shopping. Jeg hadde planlagt en liten tur innom H&M , og det gikk helt fint :) Etter vår lille shoppingrunde skulle vi møte jentene fra Lyon også. Vi gikk fra Louvre museum til Triumfbuen. Det er utrolig langt altså. Men det var koselig det, så kunne vi høre hvordan de andre hadde det og sånne ting. Etter en utrolig slitsom dag med altfor mye gåing rundt omkring spiste vi middag på hotellet til Lyonjentene.

På søndag var det messe i Notre Dame. Det var en turistmesse. Jeg hadde mest lyst til å ikke gå, heller sitte på kafe med Isa, men da sa Astrid nei(Isa fikk lov). Etter på brukte vi 5 timer på Eiffeltårnet. Ikke alle var like fornøyde med det, men hallo! Det var søndag, hva annet skulle vi gjøre? Oppe i tårnet prøvde jeg å finne det vi skrev da vi var der i juni, men desverre så har det kommet mange etter oss som tydeligvis hadde noe på hjertet. Forresten, denne dagen var da alle bare gikk fra meg på metroen. Jeg skulle kjøpe billetter og sånt, og plutselig hadde alle forsvunnet. Jeg gikk ned til perrongen eller hva man kaller det, og jeg så bare metroen som forsvant. Hmm, jaja tenkte jeg og satte meg ned, jeg venter på neste. Da ringte Karoline; Hallo unnskyld vi glemte deg! Alle er veldig lei seg, men sett deg bakerst i neste tog så kommer vi på igjen på neste stasjon. Heheh skal innrømme at jeg gliste litt der jeg satt for meg selv. De glemte meg også litt på eiffeltårnet. Karoline ringte meg en gang til : Matilde hvor er du? Vi står i kø på vei opp til 3. etasje! Så da måtte jeg løpe litt rundt, jeg skjønte først ikke hvor denne køa var, men jeg klarte å finne den da. Etter denne dagen var det alltid en som ropte navnet mitt for å sjekke at jeg var der. Stress, ikke min feil at alle andre forsvinner : o

Mandagen var det først Arne sitt framlegg, før vi hadde 8 timer satt av til det man ville gjøre (shopping). Jeg fikk handlet en del gaver, og anså meg selv som ferdig med å dra kortet denne ferien, og muligens neste for det ble ganske mye : o Jeg mistenker at vi så skuespillet La Cantatrice Chauve (det betyr den skallede operasangeren.) . Etterpå var det middag med lyonjentene igjen :) Denne dagen var vel egentlig ikke spesielt spennende for andre en de som var der.

Tirsdagen var den store dagen for Karoline og meg! Framlegget over alle framlegg skulle framføres på Versailles. Jeg må selv få si at det var helt utrolig bra. Versailles var vel litt kjedelig. Men de hadde klart å stappe inn en slags moderne kunstgreie over hele turen. Det passet egentlig ikke så veldig bra inn. Etter solslottet var det enda mer tid for shopping. Bare at da var jeg så utslitt at jeg stakk tilbake til hotellet sammen med Karoline. Dette var siste kvelden, så vi stakk på en slags fransk bistro til middag. Det var skikkelig koselig, bortsett fra at Arne bestilte en pølse med tarmer (nei, jeg kødder ikke), og det lukta nedover hele bordet. Vi satt på et langbord, og i den ene enden diskuterte vi litt av hvert, mens den andre lekte mitt skip er lastet med o.l. Maten min var god hvis dere lurte.

Siste dagen var jo onsdag, da hadde vi bare Musée d'Orsay. Det pleide å være en togstasjon før, men ble gjort om til et museum for impresjonistisk kunst. Der hadde Karoline, Evelyn og jeg det veldig koselig med å se på kunsten og sånne ting. Vi hadde litt fritid før vi skulle ta toget hjem, så Karoline, Louise, Live og jeg gikk på en liten kafesak i et random strøk. Tilbake til hotellet gikk vi langs seinen og det var kaldt! Men sola skinte og det så til gjengjeld veldig pent ut. Skulle tatt bilde hvis jeg hadde hatt kameraet mitt. Guttene klarte å stikke av uten å si ha det til meg. UFINT GUTTER. Isa var den siste som hadde framlegget sitt. Vi satt på stasjon og venta på toget til Bayeux mens Isa fortalte. Det var muligens litt malplassert, siden hun hadde om operaen men det gjorde egentlig ingenting. På tilbaketuren var det av en eller annen grunn enda trangere i kupeen vår. Alle sov nesten hele veien hjem. Storbyferier er slitsomme.

Jeg skulle gjerne lagt ut mange bilder ogsånt, men jeg må nesten få noen fra de andre først! Beklager for det. Jeg prøver å skaffe et nytt kamera så fort som mulig. Forresten, unnskyld hvis dette ble utrolig langt å lese, men jeg har mye på hjertet vet dere. Resten av ferien har jeg for det meste tilbringt i senga mi. Jeg leser, ser på på film og strikker. Snart er det tilbake på skolen. Det blir stress, men det er også bra fordi da går dagene fortere. Nå er det bare 42 dager til jeg kommer hjem. Jeg vet det kommer til å gå fort. Jeg savner dere alle sammen der hjemme i Norge. Jeg gleder meg til å se dere igjen :D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du kjøpt gave til meg?? he he

Matilde sa...

ehhehe hemmelighet :)