fredag 7. november 2008

Kakerrrrrrr

Tiden går fort nå altså! Snart ser dere meg alle igjen, jeg vet at dere gleder dere så utrolig mye til det :D

Sånn helt først skal jeg ta en liten innføring av ord og slikt så dere kanskje skjønner hva jeg snakker om når jeg kommer hjem til jul !
-Okei, når man går i første videregående i Frankrike heter det SECONDE på fransk. Andre videregående heter PREMIERE. Tredje videregående heter TERMINALE. Klassetellingssystemet er litt annerledes nemlig. Her begynner de å telle i feil rekkefølge. Så på en måte går jeg nå i andre klasse, og til neste år blir det første klasse og tredje året kan kalles avsluttende eller noe i den gata. Så klart, helt nederst i det vi kaller første klasse på barneskolen (= maternelle i Frankrike) så det er sånn Cs1, Cs2 osv. eller noe der omkring. Jeg har ikke helt satt meg inn i det. Men ungdomsskolen går vel fra sixième til troisième, og det er 11 til 14 år. En annen ting er at de begynner også 1 år før på skolen, dvs at folkene i klassen min er stortsett 15 år. Det er så klart folk som går om igjen, og noen er hypersmarte og hopper over 1 år.
-En annen ting disse merkelige franskmennene gjør, er jo å kysse på hvert kinn. Det er sikkert veldig koselig, men det er vanskelig å vite når man skal gjøre det. Vi kaller det å bise.
- C'est pas grave = det gjør ingenting! Eller direkte oversatt er det: det er ikke alvorlig.
- Karaktersystemet! Jeg skal bare forklare litt om det. Altså du kan få karakterer fra 0 til 20. For å bestå en prøve må man få over 10, alt under er stryk. 15,5 tilsvarer en norsk 6. Får man over, så er det kjempebra. Her er det sånn at lærerne må være enig i at man skal flyttes opp, og hvis man har et snitt på under 10, må man redoublere som vi sier. Redoublé = å gå klassetrinnet om igjen.

Det har ikke skjedd så mye på de 3 dagene på internatet, derfor forteller jeg litt om hvordan jeg synes ting er sånn ellers. Eller én ting må bare skytes inn, og det er at de påsto at Stjerna ikke hadde på seg stjernejakka, men en helt alminnelig, stripete jakke. Jeg så det aldri, og ser på det som et forsøk på å lure meg. Jeg vet at Stjerna aldri ville droppe stjernejakka si. Vi vet nemlig at han har et sånn donaldklesskap, du vet det at donald har et klesskap som er fullt av helt like matrosdresser som han har på hver eneste dag. Det er ikke mye variasjon for den anda. Men det var litt off topic! Uansett vil jeg bare påpeke at det er ikke Stjerna sin feil at han er så opphengt i stjerner. Det var mammaen hans som først ga han et stjerneforma rom. Med stjerner i taket. Og stjernesengetøy, stjernelampe, stjerneteppe og en cdspiller med stjernesanger. Drømmen til Stjerna er å være med på "Stjerner i sikte". Når han er veldig glad så hopper han stjernehopp. Jeg har ikke sett det før, men jeg vet at en dag så skjer det. Han har stjernesokker og stjerneundertøy. Favorittstedet hans i Paris er Place d'Etoile (= stjerneplassen). Det er også da en grunn til at håret hans er ordnet som om hodet hans var en skinnende stjerne. Jeg tror den mest spilte sangen på ipoden hans er "En Stjerne Skinner I Natt". Og ja, Stjerna ER en ekte person. Jeg tenker vi skal få tak i bildebevis en dag. Riktig må det bli noen andre enn meg som tar bilde, siden jeg rota bort mitt. Igjen, jeg må slutte å snakke om DEN KULESTE PERSONEN I BAYEUX !!!

Må bare si at jeg er veldig fornøyd med min vertsfamilie! Dette går bare bedre og bedre. Idag sa jeg for en gangs skyld ja til å bli med på noe, og vettu hva! Vi skulle på en bursdag og vi fikk en dritgod bringebærkake ( jeg kunne spist hele alene). Det var ikke übermorsomt å sitte der, for det er ikke alltid det er så lett å delta når du ikke har ordforrådet. Men det kommer, som alle driver å gjentar til oss hele tiden. Uansett har jeg fått snakka kjempemye med vertsmora mi i dag, og hun er så grei! Jeg er så glad for at jeg kom i denne familien. I år så har de fleste kommet i "riktig" familie. Karoline passer kjempebra til sin fordi alle er treningsnarkomane. Evelyn stakkars hadde krepert hos dem. Mens for Evelyn passer hennes familie kjempebra. Sånn er det med alle, kanskje bortsett fra litt Louise som har fått verdens mest overbeskyttende verts. Pluss at de elsker å dra henne med på gravplasser fra krigen og sånt. Men det skal sies at de er faktisk ganske hyggelige hvis du ser bort i fra de tingene der! Anyways, jeg er ganske glad for at jeg ble med vertsen ut i kveld. I morgen er det handling på g. Da lærer jeg ratt nye ting også. Jeg gleder meg faktisk ganske til det. Hmm jeg skulle ikke skrive så mye i kveld. Jaja, da er dere i hvert fall oppdatert :)

Natta alle sammen, jeg tenker på dere hver eneste dag !

1 kommentar:

Anonym sa...

hehehheheheheh